خرداد
۱۴۰۲

بازنگری استانداردهای «نماتن» به گلستان سپرده شد.

با عقد قرارداد بین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شرکت مهندسی نرم‌افزاری گلستان، بازنگری اسناد نظام مهندسی و استانداردهای تولید و توسعه نرم‌افزار به گلستان واگذار شد.

تهیه مجموعه اسناد نماتن (نظام مهندسي و استانداردهاي توليد و توسعه نرم‌افزار)، به سال‏های اواخر دهه 1370 و اوایل دهه 1380 برمی‏‌گردد. طی این سال‏ها دنیای مهندسی نرم‏‌افزار دستخوش چنان تغییراتی عمیق و گسترده‏ای شده که لزوم بازنگری این اسناد را ایجاب می‏‌کند.

نتايج حاصل از اجرای فاز 1 نماتن كه حاوي ضوابط و استانداردهاي ارجاع كار در پروژه‌هاي نرم‌افزاري است، به‌دليل ضرورت تعجيل در ارائه اوليه در مقطع تدوين آن‌ها داراي اشكالات محتوايي و شكلي متعددي است كه با گذشت چند سال از ابلاغ آن و به‌ويژه با تصويب و ابلاغ قانون برگزاري مناقصات و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن، بازنگري و متناسب‌سازي آن با مقررات و مصوبات جديد ضروري است.

از سوی دیگر، نتايج حاصل از اجرای 2 نماتن كه حاوي ضوابط و استانداردهاي انجام پروژه‌هاي نرم‌افزاري است، با گذشت چند سال از تاريخ تدوین و ابلاغ آن (در سال 1384) و تحولات و پیشرفت‌های اخیر در زمینه استانداردها و نظام­‌های مدیریت پروژه و مهندسی نرم­‌افزار، نیازمند بازنگری، اصلاح و ارتقاء است. توسعه نظام‌­های مدیریت پروژه (مانند PMBoK، PRINCE، ...)، نظام‏‌های مدیریت کیفیت، تدوین استانداردهای متعدد در حوزه مهندسی نرم‏‌افزار، اشاعه و همه­‌گیر شدن استفاده از این نظام­‌ها و استانداردها در سازمان­‌های کارفرمایی کشور و تحولات سال­های اخیر در مهندسی نرم‌­افزار (مانند پیدایش متدولوژی­‌های چابک برای توسعه نرم‌­افزار)، بازنگری استانداردهای نماتن 2 را به­‌منظور سازگار نمودن این استانداردها با این تحولات ضروری ساخته است.

علاوه بر این، تجربه چندساله استفاده عملی سازمان­‌های کارفرمایی، مشاوران و شرکت‏های نرم­‌افزاری از این استانداردها، حاوی درس­‌ها و نظراتی است که در صورت جمع­‌آوری و جمع­‌بندی، می­‌تواند در بازنگری و اصلاح استانداردهای یادشده موثر باشد.

لازم به ذکر است که در گزارش پاياني پروژه تدوين نظام جامع مهندسي نرم‌افزار (نماتن-3) بازنگري در نتايج فاز 1 به ‌عنوان يكي از اولويت‌هاي اجرايي ايجاد اين نظام معرفي شده است.

هدف از اجراي اين پروژه، بازنگري و تدوين مجدد نتايج حاصل از اجرای دو فاز نماتن است.

شرکت مهندسی نرم‌افزاری گلستان پیش از این مجری تدوین استانداردهای فاز 2 نماتن (استانداردهای اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری) و فاز 3 نماتن (تدوین طرح جامع مهندسی نرم‌افزار) برای دبیرخانه شورای عالی‌ انفورماتیک بوده است.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد سوابق نماتن اینجا را ببینید.

برای خبر انعقاد قرارداد، سایت نظام صنفی رایانه‌ای را ببینید.

ده است.

No JavaScript
(021) 88 500 863 - 88 500 864 - 88 500 865
(021) 88 500 866
تهران، خيابان سهروردی، بالاتر از تقاطع هویزه، کوچه سرمد، شماره 3، واحد 10